Mindannyian ismerjük a turbófeltöltős motorok jellegzetes fújását és fütyülését, főként az átalakított autókban. Ezt a hanghatást a lefújó (BOV) elkerülő szelep hozza létre.
A BOV-szelep szerepe
A lefújószelep szerepe a turbófeltöltő (vagy kompresszor) és a fojtószelep között a szívócsőben felgyülemlett túlnyomás levezetése. Abban a pillanatban, amikor a fojtószelep bezárul (pl. sebességváltáskor), a turbó tehetetlensége miatt még mindig a zárt fojtószelep felé nyomja a levegőt. Ez a levegő aztán a fojtószeleptől a turbó felé pattog, a turbó lapátjaihoz ütközik, lelassítja a turbó forgását, túlnyomás alakul ki, és ahogy az ellenállás növekszik, úgy nő a turbó hőterhelése is.
A lefújószelep ezt a túlnyomást engedi el, a turbó nem veszít a fordulatszámából, és így a váltáskor megszűnik az úgynevezett turbólyuk. Természetesen a BOV-szelep nem növeli a motor teljesítményét, de segít a turbó gyorsabb feltöltésében, és a turbófeltöltő potenciálját jobban ki lehet használni. A turbólapátok és csapágyak élettartamára is pozitív hatással van, mivel csökkenti a rájuk nehezedő terhelést.
A BOV szelep elve
A BOV-szelep működési elve meglehetősen egyszerű. Alapvetően ez egy membrán vagy dugattyú egy rugóval, amely a fojtószelep előtt és a turbó mögött helyezkedik el. Egy vákuumtömlővel csatlakozik a szívócsőhöz (a fojtószelep mögött). Amikor a fojtószelep zárva van, a fojtószelep előtt lévő sűrített levegő és a fojtószelep mögötti vákuum kinyitja ezt a szelepet, és felszabadítja a túlnyomást. Attól függően, hogy ez a felgyülemlett nyomás hová kerül, a BOV-szelepeket három kategóriába soroljuk.
- Atmoszférikus BOV (OPEN LOOP)
- Ez a szelep a felesleges levegőt a környező légkörbe engedi, ami a népszerű hanghatást okozza.
- Vannak szekvenciális kettős membránszelepek is, amelyeknél alacsonyabb nyomáson csak az egyik kisebb membrán nyílik, és magasabb nyomáson mindkét membrán egyszerre nyílik.
Visszavezető bov (CLOSED LOOP)
- Ez a BOV-szelep a turbófeltöltő előtt visszavezeti a sűrített levegőt a szívócsőbe.
- Nem hoz létre hanghatást, erre a funkcióra gyakran használják az autógyártók a zajkibocsátás miatt.
- DUAL-PORT
- Ezek a BOV szelepek kettős kivezetéssel rendelkeznek mind a beszívás, mind a légkör számára.
BOV szelep kiválasztása
A BOV-szelep kiválasztásakor a kialakítás mellett fontos eldönteni, hogy univerzális szelepet szeretne-e használni, vagy olyan szelepet választ, amely a járművére jellemző.
Az univerzális szelepek előnye a széles választék és az alacsonyabb ár, de az univerzális szelepek esetében figyelembe kell venni a szívócsatorna különböző egyéb módosításait is.
Ha nem akar beavatkozni a motorja szívórendszerének kialakításába, vagy ha érzékenyebb szívórendszer-vezérlésű járműve van (modern motorok), akkor egy közvetlenül az adott motortípushoz tervezett plug and play szelepet ajánlunk. Bár ezek a szelepek valamivel drágábbak, a beszerelés egyszerű, és a szelepek cseréje gyakran megold néhány ECU-problémát, például a motor kopogását bizonyos üzemmódokban.
Kínálatunkban számos BOV-szelepet talál a vezető gyártók, például a HKS, a TURBOSMART vagy a NUKE Performance kínálatában, vagy akár márkátlan, olcsóbb alternatívákat is.
Kínálatunkban univerzális BOV szelepszetteket is talál a dízelmotorokhoz. Ezeknél azonban a dízelmotor működési elve miatt a fenti előnyök egyike sem érvényesül, ez csak egy hozzáadott hangefekt.