Az olajhűtők előnyei és tippjei

A motorolaj olyan kenőanyag, amely kulcsszerepet játszik a belsőégésű motorok zavartalan működésének biztosításában. Keni a mozgó alkatrészeket, csökkenti a súrlódást és minimalizálja a kopást, ami elengedhetetlen a motor hosszú élettartamához és megfelelő működéséhez. Az olaj emellett segít tisztán tartani a motort azáltal, hogy leválasztja a szennyeződéseket, például a porszemcséket és a lerakódásokat, miközben vékony filmréteget képez az egész motoron, amely véd a korrózió ellen.

Az olaj fontos szerepe az is, hogy hűtse a motort az égési folyamat során keletkező hőtől. Azokban a sorozatgyártású autókban, ahol az olaj nem hűl megfelelően, az olaj túlmelegszik, ami csökkenti a súrlódását és viszkozitását. Az olaj így nem képes megfelelően kenni a mozgó alkatrészeket, és az ilyen túlhevült olajnak való tartós kitettség a motor károsodásához vezet.

Az újabb motorok úgynevezett víz-olaj cserélőt használnak. Ez a rendszer közvetve összeköti a belsejében lévő víz- és olajvezetékeket, ami biztosítja, hogy indításkor maga az olaj gyorsabban felmelegszik, és így a kenőanyag gyorsabban eléri a megfelelő üzemi hőmérsékletet, ugyanakkor a hűtőfolyadék lehűti és a saját hőmérsékleti értékein tartja. Ez a rendszer csak addig működik, amíg a két folyadék egyike nem lépi túl a tolerálható értékeket, és akkor mindkét folyadék egyszerre túlmelegszik, ami negatívan hat a motor teljesítményére. 

Minden mozgó alkatrészben, ahol súrlódás keletkezik, hő keletkezik, amelyet meg kell tartani. Az olaj túlmelegedésének kiküszöbölésére olajhűtőt használnak. Ez az alkatrész megtalálható a motorsportban vagy a nagyobb teljesítményű sorozatgyártású járművekben, akár a motorolaj, a szervóolaj, a sebességváltóolaj vagy a differenciálműolaj hűtésére szolgál. Az olajhűtő használata esetén a hűtés módja egyszerű, és ugyanaz, mint a vízhűtővel történő vízhűtésnél. Az olaj átfolyik a hűtőbordákon, és a menet közben vagy bekapcsolt ventilátorral a légáramlat hűti azt. A lehűlt olaj ezután közvetlenül a motorba jut, ahol lehűti a mozgó alkatrészeket, és a legideálisabb működésükhöz szükséges hőmérsékleti ablakban tartja őket.

A hőcserélők után a leggyakrabban használtak (különösen a motorsportban) a többsoros olajhűtők. Az egymásra épített (hajlított) olajhűtők a legolcsóbbak, miközben ideális hűtési szintet biztosítanak. Előnyük a könnyű szerelhetőség, valamint a tényleges méret vagy a kivezetések tekintetében választható méretek sokasága. A legkelendőbbek a 1316 vagy 19 sorosak, ha a széria vagy enyhén módosított járműveken használják őket. Nagy terheléshez és különösen drifteléshez, ahol nincs hűtési hullám, nagyobb hűtő ajánlott, ideális esetben 25 vagy annál nagyobb szívó- vagy nyomó ventilátorral kombinálva.

  • ELŐNYÖK: könnyű telepítés, számos méret és kimenet közül választhat, alacsony ár, 
  • HÁTRÁNYOK: ellenállás 10 bar-ig, alacsony ütésállóság, kivezetések az egyik oldalon

szervo-/kormányolajhűtők vagy sebességváltó-hűtők gyárilag a járművekben vannak felszerelve, a jármű elejébe hajlított hardline cső vagy maga a hűtő formájában. Ezeket a hűtőket a kormánymű és a tartály közötti folyadékvisszavezető oldalra szerelik be, ahol a nyomás már nem a több tíz baros tartományban van, mint a kormányrendszer ellentétes oldalán. Az így lehűtött olaj visszakerül a tartályba, ahol tovább hűl, majd visszakerül a kormányműbe. Ha az eredeti hűtő nem elég, vagy az Ön autójában nem volt ilyen, akkor a fent említett többféle soros hűtőhöz, vagy kifejezetten csak ehhez a hidraulikarendszerhez való hűtőkhöz nyúlhat. Ezek egy hajlított csőből állnak, számos hűtőbordával a hő jobb elosztása és a későbbi hűtés érdekében. Egyes esetekben belső acéllapátokat tartalmaznak a folyadékáramlás felgyorsítása érdekében. 

  • ELŐNYÖK: könnyű telepítés, könnyű súly, alacsony ár
  • HÁTRÁNYOK: alacsony ellenállóképesség a sérülésekkel szemben.

hegesztett alumínium olajhűtők megegyeznek a soros, egymásra épített hűtőkkel, de nagyobb nyomást (15+ bar) bírnak el, és az eltolt kivezetések biztosítják, hogy a folyadék a teljes hűtőn keresztülhaladjon, és így a teljes hűtőfelületet használja a tökéletes hűtés érdekében. A robusztus konstrukció a mechanikai sérülésekkel szemben is maximális ellenállást biztosít, ami különösen a motorsportban jelent előnyt, ahol a felhasználási körülmények kompromisszumok nélküliek. Az olaj kifröccsenése az, ami maradandó károkat okozhat a motorban, ezért egy tartósabb hűtő nagy előny. Válasszon más hűtőknél több be- és kivezetési lehetőség vagy teljes méret közül.

  • ELŐNYÖK: nagy sérülés- és nyomásállóság, nagy áramlási sebesség, ideális olajhűtés, nagy térfogat, hegesztett szerkezet lehetővé tesz bármilyen módosítást.
  • HÁTRÁNYOK: magasabb ár, nagyobb tömeg, szerelvényekre van szükség.

Chladič sa inštaluje na výstup z olejového filtra alebo tlakového výstupu z motora (v prípade chladenia motorového oleja). Inštaláciu zjednodušujú adaptéry pod olejový filter alebo uzávery olejového filtra, kde sa je možné napojiť gumenými alebo teflónovými hadicami a fittingami priamo do chladiča. Do tohto systému je možné nainštalovať aj termostat, ktorý bude regulovať prietok oleja do chladiča podľa teploty, čo zabezpečuje rýchlejší ohrev oleja a jeho následné regulované chladenie. Ako už bolo spomenuté, pre zabezpečenie maximálnej efektivity je vhodné na chladič nainštalovať ventilátor alebo sadu ventilátorov, ktoré budú zabezpečovať neustály prietok vzduchu a teda znižovať teplotu aj bez náporu vzduchu. Odporúčame zhotoviť si alebo zakúpiť navádzače vzduchu alebo saharu pre zvýšenie efektivity chladenia. 

Az eredeti olajhűtők cseréjét is kínáljuk. Ezek közvetlen cserék, és a beépítési hely által előírt maximális méretekkel rendelkeznek. Alumíniumból készültek, tartósabbak és nagyobb áramlást biztosítanak. Plug 'n' play beszerelésük percek alatt elvégezhető, és ebben az esetben nincs szükség további módosításokra. 

  • ELŐNYÖK: az eredeti hűtő közvetlen cseréje, további módosítások nélkül.
  • HÁTRÁNYOK: magasabb ár, a kiegészítő olajhűtőkhöz képest alacsonyabb olajhőmérséklet-csökkentés, a beépítési hely miatt korlátozott méret.

A legtöbb szériajármű nem ad információt az olaj hőmérsékletéről, így előfordulhat, hogy nem tudja, hogy túlmelegedett az olaj, vagy nem tudja, amíg nem hallja az autóból érkező káros zajokat (például túlmelegedett hidraulikus szelepemelőket). Annak érdekében, hogy jobban jelezze, milyen hőmérsékletet ér el az olaj, célszerű egy hőmérséklet-jelzőt, amelynek érzékelője az olajnyomás-érzékelőhöz vagy az olajszűrő alá szerelt adapter esetén az olajhűtő rendszerhez csatlakoztatható redukcióval. Végül, de nem utolsósorban az olajhűtővel együtt jár a megfelelő viszkozitású olaj használatának megfontolása a megfelelő adalékanyag használata után.

Ha bármilyen kérdése van, forduljon hozzánk bizalommal, és mi szívesen segítünk kiválasztani a megfelelő terméket. 

Több blogbejegyzés

Autósport eseménynaptár 2024

Egy év, amely tele van lehetőségekkel a motorsportban való tapasztalatszerzésre.
Olvass tovább
UNIX AMTS 2024

Az idei kiállítások első állomása - Hungexpo Budapest
Olvass tovább
RACES x FURTBOKEM collab

A RACES és a FurtBokem merch értékesítésének hivatalos elindítása.
Olvass tovább
Jaguar XE versenyspeciál

A Jaguar Racing Team Ostrava bemutatta új versenyspecialitását
Olvass tovább
Elektromos vízszivattyú

Növeli a teljesítményt és megakadályozza a jármű túlmelegedését!
Olvass tovább
FIA homologizáció 8856-2018

Milyen változások várnak az FIA-ra 2024-ben?
Olvass tovább
Overálok és személyzeti felszerelés

Melyik verseny overált válasszuk és miért? További részletek a blogban...
Olvass tovább
Szilikon csövek

A szilikon csövek ideális helyettesítői a gumi víz-, vákuum-, nyomás- vagy szívóvezetékeknek.
Olvass tovább
Az olajhűtők előnyei és tippjei

Miért van szükség olajhűtő beépítésére? Melyiket válasszuk? Bővebben a blogban..
Olvass tovább

MEGOSZTÁS

Hozzászólás (0)

Jelenleg nincs hozzászólás

Új hozzászólás

Kategóriák Gyártók

Loading...