Elektromos vízszivattyú

A vízszivattyú célja, hogy a folyadékot (víz és fagyálló folyadék keverékét) megfelelő mennyiségben és sebességgel keringesse a jármű hűtőrendszerében a motor hőmérsékletének optimális szabályozásához. A hagyományos vízszivattyút általában a motor forgattyútengelyéhez vagy az ékszíjhoz csatlakozó szíj hajtja. A motor működése közben a vízszivattyú folyamatosan keringeti a hűtőfolyadékot a motorblokkban és a hengerfejben lévő járatokon keresztül, és elnyeli az égési folyamat során keletkező hőt. A vízszivattyú megfelelő működése megakadályozza a motor túlmelegedését, és a működéséhez szükséges optimális hőmérsékleten tartja azt.

A hűtés mellett azonban a szivattyú a hűtőfolyadék ellenállása és az esetleges további alkatrészek, például a ventillátor (amely közvetlenül a vízszivattyúhoz csatlakoztatható, pl. viszkócsatlakozással) miatt nagy terhelést jelent magának a motornak is. Többek között a jármű módosításai és a teljesítménynövekedés azt eredményezheti, hogy a széria vízszivattyú nem képes a motor hűtését biztosítani, még akkor sem, ha nagyobb hűtővel vagy nagyobb teljesítményű ventilátorral kombinálják.

A maximális hűtés biztosításához ideális megoldás egy elektromos vízszivattyú telepítése a soros (mechanikusan működtetett) szivattyú helyett, vagy a meglévő hűtőrendszer erőteljes kiegészítéseként. Ez egy elektromos meghajtású vízszivattyú, amely független a motor fordulatszámától és funkcionalitásától, a folyadék óránkénti áramlási sebességének megválasztási lehetőségével. Kínálatunkban 23 L/h és 150 L/h közötti áramlási sebességű szivattyúkat talál. 

Mi az az elektromos vízszivattyú és mire való?

Az elektromos vízszivattyú egy 12 vagy 24 V-os áramforrástól függő termék, amely forgatja a beépített lapátokat, és így vizet tol a hűtőrendszeren keresztül, akár a motor, akár az intercooler hűtésére (vízhűtés esetén), akár a fűtővíz keringtetésére webasto rendszer esetén (független fűtés). Ezek a szivattyúk az újabb sorozatgyártású járművekben szériafelszereltségként is megtalálhatók. Jobb hűtési teljesítményt érnek el, és a sebességtől vagy a funkcionalitástól függetlenül működhetnek motora. 

A Davies Craig szivattyú automatikusan vezérelhető a vezérlővel vagy manuálisan egy nyomógombbal. A DC vezérlő előnye, hogy a (szabadon beállítható) célhőmérséklet eléréséhez a feszültséget és így a szivattyú fordulatszámát felfelé vagy lefelé változtathatja. Amikor a motor eléri a kiválasztott hőmérsékletet, a vezérlő leáll, és folyamatosan változtatja a szivattyú fordulatszámát a megfelelő hőmérséklet fenntartása érdekében, függetlenül a motor fordulatszámától és a jármű sebességétől. A szivattyú teljesen le is állhat, hogy a motor a lehető leggyorsabban elérje az optimális hőmérsékletet, és a vezérlőpanelen keresztül vezérelheti a csatlakoztatott ventillátort/ventillátorokat, a hőmérséklet +3 fokkal a beállított érték fölé emelkedik. Következésképpen a szivattyú a gyújtás kikapcsolása után, vagy ha a hőmérséklet 10°C-ra lehűlt, akár 3 percig is működhet. Mindezeket az előnyöket a vezérlőpanellel együtt telepített vízszivattyú biztosítja.

Az eredeti vízszivattyú és a rajta lévő ventilátor eltávolításával a jármű akár 30 lóerőt is visszanyerhet, és az üzemanyag-fogyasztás 3-10%-kal csökkenhet. Emellett csökkenti az alkatrészek általános igénybevételét, és egyszerűsíti a teljes hajtásláncot a forgattyús tengelyen keresztül. Kutatások kimutatták, hogy az elektromos vízszivattyú 90%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint a hagyományos rendszerek, azaz a mechanikus szivattyú. További előnyök közé tartozik a motor gyorsabb bemelegedése miatti alacsonyabb károsanyag-kibocsátás, a jobb motorhőmérséklet-szabályozás, a motor túlmelegedésének kiküszöbölése és a motor élettartamának növelése.

Előnye továbbá az alacsony súly (900 g-1,5 kg) a mechanikus szivattyúkkal szemben, amelyek súlya akár 5 kg is lehet. Ezt különösen a motorsport szerelmesei értékelik, akik a maximális teljesítményt és a legkisebb súlyt várják el a legjobb eredmény érdekében. A csatlakozás sokoldalúsága és rugalmassága szintén hatalmas előny, amely lehetővé teszi a vízszivattyú bárhová történő beszerelését a járművön.

Hogyan csatlakoztassuk a vízszivattyút a rendszerhez?

Napjainkban különösen a drifterek által lettek népszerűek az elektromos vízszivattyúk. A driftre átalakított járművekben gyakori, hogy a vízhűtőt a jármű hátsó részén helyezik el az ideális súlyelosztás miatt, valamint azért, mert a jármű eleje, ahová a vízhűtőt általában beszerelik, nem rendelkezik közvetlen légbeömlővel. Az eredeti vízpumpa nem biztos, hogy elegendő a hűtőrendszer ilyen jellegű módosításához, ezért egy kiegészítő vízpumpa beszerelése vagy egy nagy teljesítményű elektromos szivattyú beépítése szükséges, amelynek egyáltalán nem okoz gondot a jármű csomagtartójában elhelyezett hűtőt hűtőfolyadékkal ellátni, és így a túloldalon lévő, terhelt motort hűvösen tartani.

A vízszivattyú bárhol elhelyezhető, akár a jármű külső vagy belső oldalán, közvetlenül a motor mellett, a hűtő mellett vagy a jármű túloldalán. Fontos azonban, hogy a szivattyút függőlegesen szerelje fel, hogy elkerülje a motorcsapágy túlzott igénybevételét. A Davies Craig speciális konzolokat kínál, amelyek megkönnyítik a szivattyú beszerelését. Az elektromos áramellátás 12 vagy 24 V-os tápfeszültséggel történik, vezérlőpanellel vagy anélkül, a műszerfalon lévő nyomógomb segítségével. A hűtőrendszer többféle csatlakozási lehetőséggel rendelkezik. Használhat AN16 szerelvényeket vagy közvetlen csatlakozást 38 mm belső átmérőjű szilikon csővel. 

A szivattyú működhet segédszivattyúként a széria szivattyúval kombinálva, vagy nagyobb teljesítményű közvetlen helyettesítésként, amely nem kötődik a motor fordulatszámához vagy ahhoz, hogy a motor be van-e indítva. A beszereléshez el kell távolítani a széria termosztátot, amely korlátozóan hathat a hűtőrendszerre, és a széria vízpumpa eltávolításakor rövidített szíjra is szükség van. 

Ha bizonytalan a megfelelő termék kiválasztásában, forduljon hozzánk bizalommal, hogy segítsünk a választásban!

Több blogbejegyzés

Autósport eseménynaptár 2024

Egy év, amely tele van lehetőségekkel a motorsportban való tapasztalatszerzésre.
Olvass tovább
UNIX AMTS 2024

Az idei kiállítások első állomása - Hungexpo Budapest
Olvass tovább
RACES x FURTBOKEM collab

A RACES és a FurtBokem merch értékesítésének hivatalos elindítása.
Olvass tovább
Jaguar XE versenyspeciál

A Jaguar Racing Team Ostrava bemutatta új versenyspecialitását
Olvass tovább
Elektromos vízszivattyú

Növeli a teljesítményt és megakadályozza a jármű túlmelegedését!
Olvass tovább
FIA homologizáció 8856-2018

Milyen változások várnak az FIA-ra 2024-ben?
Olvass tovább
Overálok és személyzeti felszerelés

Melyik verseny overált válasszuk és miért? További részletek a blogban...
Olvass tovább
Szilikon csövek

A szilikon csövek ideális helyettesítői a gumi víz-, vákuum-, nyomás- vagy szívóvezetékeknek.
Olvass tovább
Az olajhűtők előnyei és tippjei

Miért van szükség olajhűtő beépítésére? Melyiket válasszuk? Bővebben a blogban..
Olvass tovább

MEGOSZTÁS

Hozzászólás (0)

Jelenleg nincs hozzászólás

Új hozzászólás

Kategóriák Gyártók

Loading...