Hogyan kell beszerelni a hidraulikus kéziféket?

A kézifék a jármű rögzítésére szolgál parkoláskor, illetve a jármű mozgásának megakadályozására, amikor a jármű sebességgel halad. Ezenkívül a motorsportban arra használják, hogy az autót csúszásba hozza, vagy a minden rajongó által kedvelt hatékony kanyarokban. 

A szabványos kábeles fékek egy külön vagy egyidejűleg működő fékbetéthez vagy fékrendszerhez kapcsolódnak, amely a kar, azaz a kézifék meghúzásakor a jármű fékezéséért felelős. Az újabb járművekben már elektronikus kézifékkel is találkozhatunk, amelyek egy gomb megnyomásakor jelet küldenek a hátsó robotfékeknek, amelyek megállítják a járművet, és "parkolási" üzemmódba helyezik azt. Ez a rendszer csak parkolásra szolgál, így a hátsó kerekek nagyobb sebességnél nem fékezhetők le teljesen. 

A leghatékonyabb módja annak, hogy a hátsó kerekek bármilyen sebességnél teljesen blokkolva legyenek, a hidraulikus kézifék beszerelése. Ez egy kar vagy fogantyú, amely egy hidraulikus hengert működtet. A henger nyomja a rendszerben lévő folyadékot, ami a hátsó tengely fékezését okozza, ugyanúgy, mint amikor az első tengelyen lenyomjuk a fékpedált. A hidraulikus kézifék bekapcsolásának többféle módját ismerjük:

  • az eredeti fékkörben
  • külön fékkör.

Telepítés és típusok:

Az első szempont az, hogy hová szereljük be a kéziféket. Ez szubjektív kérdés, de ma már bevett gyakorlat, hogy a kéziféket az alapfelszereltség szerinti helyre szereljük (általában vízszintes elhelyezés esetén) vagy a kormánykerék és a váltókar közé (különösen driftelés esetén), hogy a vezető számára kéznél legyen (függőleges elhelyezés esetén). Olyan fékek is kaphatók, amelyek megtartják a rögzítőfék funkcióját, és így a jármű mozgása ellen  reteszelhetők. Lehetőség van azonban az eredeti kézifék megtartására és hidraulikus fék beszerelésére is (ha a jármű fékpofákat használ). A fordított irányú kézifékek, amelyeknél a hidraulikus henger visszafelé (a motor felé) van felszerelve, szintén megkönnyítik a beszerelést.

A csatlakozás történhet soros fékrendszerhez való csatlakoztatással vagy külön áramkör létrehozásával. 

Ha a csatlakozás az eredeti fékrendszerhez történik, a kéziféket a hátsó fékkivezetésnél kell felszerelni, vagy közvetlenül a főfékhengerhez csatlakoztatva, vagy a hátsó fékekhez vezető csőhöz csatlakoztatva, mielőtt a T-darabot külön hátsó fékekre osztják. 

  • Előnyök: könnyebb felszerelés, nincs szükség második pár fékre, 
  • Hátrányok: a kézifék behúzásakor a kézifék behúzási nyomásának változásának továbbítása, a kézifék behúzásakor rosszabb lábfék behúzása

Ha a kéziféket saját körbe szerelik be, akkor általában egy második pár féknyerget, kell felszerelni erre a tengelyre, amelyek a fékpedáltól függetlenül működnek, és csak egy külön hidraulikus kézifékkel működtethetők. Ebben az esetben a kéziféknek saját fékfolyadék-tartálya van.

  • Előnyök: a kézifék alkalmazása nem befolyásolja a lábfék használatát, anélkül, hogy az eredeti fékrendszerbe bele kellene avatkozni
  • Hátrányok: a hátsó tengelyre külön fékkészletet kell felszerelni, a fékfolyadéktartály a jármű belsejében van elhelyezve



A beszerelés réz/ acél csövek vagy teflon csövek és fittingek használatával történik.

A rézcsövek használatával a rendszer könnyen az eredeti illesztésekben vezethető, a kézifékcsatlakozás pedig hajlítással hozható létre. Ez az eredeti csövek közvetlen cseréje, azzal, hogy a hollander (fékvégsapkák) számára egy fékmenetvágó szett segítségével. 

  • Előnyök: az eredeti cső tartós helyettesítése, könnyű kezelhetőség hajlítással, korrózióállóság (rézcsövek esetén), alacsony ár.
  • Hátrányok: ülőfelület kialakításának szükségessége, oxidáció

tefloncsövek használata a legjobb minőségű csatlakozási módszer. A rozsdamentes acélfonattal ellátott tefloncsövek maximális védelmet nyújtanak a környezeti hatásokkal szemben, megakadályozzák a felfúvódást (mint a gumitömlők esetében) és ellenállnak a versenyfékfolyadékoknak. A tömlőket különböző szögű és formájú rozsdamentes acél szerelvényekkel csatlakoztatják, ami leegyszerűsíti a beszerelést. 

  • Előnyök: maximális tartósság és szilárdság, könnyű szerelhetőség, különböző színű fonatvédők, rozsdamentes acélból készült szerelvények.
  • Hátrányok: magas ár, kisebb hajlítási sugár (a rozsdamentes acélfonat szilárdsága miatt).

A teflon fékcsövekkel kapcsolatos további információkért lásd a korábbi BLOGunkat.

PRO TIPP: A legtöbb hidraulikus fékhenger (pl. RACES, WILWOOD, OBP,..) AN4 (7/16-20) menettel rendelkezik a bemenethez és AN3 (3/8-24) menettel a kimenethez.

PRO TIP 2: Saját tapasztalatainkból tudjuk, hogy az ideális fékhenger a legtöbb alkalmazásban 15,8mm (0,625")

Végül a megfelelő működés érdekében a fékrendszert a beszerelés után alaposan ki kell ereszteni, és ne feledkezzen meg az új féktárcsákról, fékbetétekről  és fékfolyadékról.

Kérdése van? Ne habozzon kapcsolatba lépni velünk.

Több blogbejegyzés

Autósport eseménynaptár 2024

Egy év, amely tele van lehetőségekkel a motorsportban való tapasztalatszerzésre.
Olvass tovább
UNIX AMTS 2024

Az idei kiállítások első állomása - Hungexpo Budapest
Olvass tovább
RACES x FURTBOKEM collab

A RACES és a FurtBokem merch értékesítésének hivatalos elindítása.
Olvass tovább
Jaguar XE versenyspeciál

A Jaguar Racing Team Ostrava bemutatta új versenyspecialitását
Olvass tovább
Elektromos vízszivattyú

Növeli a teljesítményt és megakadályozza a jármű túlmelegedését!
Olvass tovább
FIA homologizáció 8856-2018

Milyen változások várnak az FIA-ra 2024-ben?
Olvass tovább
Overálok és személyzeti felszerelés

Melyik verseny overált válasszuk és miért? További részletek a blogban...
Olvass tovább
Szilikon csövek

A szilikon csövek ideális helyettesítői a gumi víz-, vákuum-, nyomás- vagy szívóvezetékeknek.
Olvass tovább
Az olajhűtők előnyei és tippjei

Miért van szükség olajhűtő beépítésére? Melyiket válasszuk? Bővebben a blogban..
Olvass tovább

MEGOSZTÁS

Hozzászólás (0)

Jelenleg nincs hozzászólás

Új hozzászólás

Kategóriák Gyártók

Loading...