A kézifék a jármű rögzítésére szolgál parkoláskor, illetve a jármű mozgásának megakadályozására, amikor a jármű sebességgel halad. Ezenkívül a motorsportban arra használják, hogy az autót csúszásba hozza, vagy a minden rajongó által kedvelt hatékony kanyarokban.
A szabványos kábeles fékek egy külön vagy egyidejűleg működő fékbetéthez vagy fékrendszerhez kapcsolódnak, amely a kar, azaz a kézifék meghúzásakor a jármű fékezéséért felelős. Az újabb járművekben már elektronikus kézifékkel is találkozhatunk, amelyek egy gomb megnyomásakor jelet küldenek a hátsó robotfékeknek, amelyek megállítják a járművet, és "parkolási" üzemmódba helyezik azt. Ez a rendszer csak parkolásra szolgál, így a hátsó kerekek nagyobb sebességnél nem fékezhetők le teljesen.
A leghatékonyabb módja annak, hogy a hátsó kerekek bármilyen sebességnél teljesen blokkolva legyenek, a hidraulikus kézifék beszerelése. Ez egy kar vagy fogantyú, amely egy hidraulikus hengert működtet. A henger nyomja a rendszerben lévő folyadékot, ami a hátsó tengely fékezését okozza, ugyanúgy, mint amikor az első tengelyen lenyomjuk a fékpedált. A hidraulikus kézifék bekapcsolásának többféle módját ismerjük:
- az eredeti fékkörben
- külön fékkör.
Telepítés és típusok:
Az első szempont az, hogy hová szereljük be a kéziféket. Ez szubjektív kérdés, de ma már bevett gyakorlat, hogy a kéziféket az alapfelszereltség szerinti helyre szereljük (általában vízszintes elhelyezés esetén) vagy a kormánykerék és a váltókar közé (különösen driftelés esetén), hogy a vezető számára kéznél legyen (függőleges elhelyezés esetén). Olyan fékek is kaphatók, amelyek megtartják a rögzítőfék funkcióját, és így a jármű mozgása ellen reteszelhetők. Lehetőség van azonban az eredeti kézifék megtartására és hidraulikus fék beszerelésére is (ha a jármű fékpofákat használ). A fordított irányú kézifékek, amelyeknél a hidraulikus henger visszafelé (a motor felé) van felszerelve, szintén megkönnyítik a beszerelést.
A csatlakozás történhet soros fékrendszerhez való csatlakoztatással vagy külön áramkör létrehozásával.
Ha a csatlakozás az eredeti fékrendszerhez történik, a kéziféket a hátsó fékkivezetésnél kell felszerelni, vagy közvetlenül a főfékhengerhez csatlakoztatva, vagy a hátsó fékekhez vezető csőhöz csatlakoztatva, mielőtt a T-darabot külön hátsó fékekre osztják.
- Előnyök: könnyebb felszerelés, nincs szükség második pár fékre,
- Hátrányok: a kézifék behúzásakor a kézifék behúzási nyomásának változásának továbbítása, a kézifék behúzásakor rosszabb lábfék behúzása
Ha a kéziféket saját körbe szerelik be, akkor általában egy második pár féknyerget, kell felszerelni erre a tengelyre, amelyek a fékpedáltól függetlenül működnek, és csak egy külön hidraulikus kézifékkel működtethetők. Ebben az esetben a kéziféknek saját fékfolyadék-tartálya van.
- Előnyök: a kézifék alkalmazása nem befolyásolja a lábfék használatát, anélkül, hogy az eredeti fékrendszerbe bele kellene avatkozni
- Hátrányok: a hátsó tengelyre külön fékkészletet kell felszerelni, a fékfolyadéktartály a jármű belsejében van elhelyezve
A beszerelés réz/ acél csövek vagy teflon csövek és fittingek használatával történik.
A rézcsövek használatával a rendszer könnyen az eredeti illesztésekben vezethető, a kézifékcsatlakozás pedig hajlítással hozható létre. Ez az eredeti csövek közvetlen cseréje, azzal, hogy a hollander (fékvégsapkák) számára egy fékmenetvágó szett segítségével.
- Előnyök: az eredeti cső tartós helyettesítése, könnyű kezelhetőség hajlítással, korrózióállóság (rézcsövek esetén), alacsony ár.
- Hátrányok: ülőfelület kialakításának szükségessége, oxidáció
A tefloncsövek használata a legjobb minőségű csatlakozási módszer. A rozsdamentes acélfonattal ellátott tefloncsövek maximális védelmet nyújtanak a környezeti hatásokkal szemben, megakadályozzák a felfúvódást (mint a gumitömlők esetében) és ellenállnak a versenyfékfolyadékoknak. A tömlőket különböző szögű és formájú rozsdamentes acél szerelvényekkel csatlakoztatják, ami leegyszerűsíti a beszerelést.
- Előnyök: maximális tartósság és szilárdság, könnyű szerelhetőség, különböző színű fonatvédők, rozsdamentes acélból készült szerelvények.
- Hátrányok: magas ár, kisebb hajlítási sugár (a rozsdamentes acélfonat szilárdsága miatt).
A teflon fékcsövekkel kapcsolatos további információkért lásd a korábbi BLOGunkat.
PRO TIPP: A legtöbb hidraulikus fékhenger (pl. RACES, WILWOOD, OBP,..) AN4 (7/16-20) menettel rendelkezik a bemenethez és AN3 (3/8-24) menettel a kimenethez.
PRO TIP 2: Saját tapasztalatainkból tudjuk, hogy az ideális fékhenger a legtöbb alkalmazásban 15,8mm (0,625").
Végül a megfelelő működés érdekében a fékrendszert a beszerelés után alaposan ki kell ereszteni, és ne feledkezzen meg az új féktárcsákról, fékbetétekről és fékfolyadékról.
Kérdése van? Ne habozzon kapcsolatba lépni velünk.